Gume su jedini deo vozila koji je u stalnom kontaktu sa putem. Stanje u kome se nalaze gume značajno utiče na vašu bezbednost. Neispravne gume umanjuju performanse vašeg vozila, smanjuju efikasnost kočenja, upravljanja, ubrzanja i udobnost vožnje. Zato je neophodno da se brinete o vašim gumama i povremeno kontrolišete njihovu ispravnost.
ŠTA TREBA KONTROLISATI?
OPŠTE STANJE GUMA-VIZUELNA KONTROLA
Kada prilazite vašem vozilu pregledajte gume:
- Da li su izduvane?
- Da li na bočnom zidu ima fizickih oštećenja, da li ima posekotina ili deformacija?
- Da li na gazećoj površini ima oštećenja od šljunka, eksera ili drugih stranih tela?
- Da li vozite sa ekserom zabodenim u gumu?
- Da li ventili imaju kapice?
PRITISAK U GUMAMA
- Proveravajte pritisak u gumama najmanje jednom u dve nedelje.
- Merite pritisak u gumama samo kada su hladne.
- Napumapajte gume do vrednosti koju je propisao proizvodjač i koja se nalazi u priručniku.
- Kada polazite na duži put napumpajte gume za 0,2 bara iznad propisanog.
U toku vožnje gume se zagrevaju što dovodi do povećanja pritiska u gumama. Zato se pritisak meri samo onda kada su gume hladne, najmanje sat vremena posle završetka vožnje. Najbolje je to učiniti ujutru pre polaska na posao. Temperatura značajno utiče na pritisak u gumama. Temperatura u garaži može se razlikovati i 30°C od spoljne temperature. Ako je temperatura u garaži +20°C, a napolju -10°C pritisak u gumama mora biti 0,3 bara viši da biste imali propisan pritisak napolju. Temperatura utiče na pritisak u gumama tako da za svakih 10°C treba povećati ili sniziti pritisak za 0,1 bar.
Nepropisan pritisak u gumama umanjuje efikasnost kočenja, upravljanja, ubrzanja i udobnost vožnje. Ukoliko dodje do naglog pada pritiska odmah zaustavite vozilo, nije preporučljivo voziti sa izduvanim gumama jer može doći do trajnog oštecenja.
DUBINA ŠARE
Kada je guma nova dubina šare je 7-8 mm. Već ispod 3 mm guma gubi prvobitna svojstva. Iako se gume po propisu menjaju kada je dubina šare manja od 1 mm, savetujemo vam da gumu zamenite kada je dubina šare manja od 2 mm.
INDIKATOR ISTROŠENOSTI GUME
Indikator istrošenosti gume je trougao koji se nalazi na bočnom zidu gume. On ukazuje na mali ispust u šari gume koji pokazuje minimalnu dubinu šare. Slova “TWI” ili logo proizvodaca su alternativni indikatori istrošenosti na bočnom zidu gume. Indikator istrošenosti gume nikada ne sme da dostigne nivo gazećeg sloja.
REZERVNA GUMA
Čak i da nikada do sada niste upotrebili rezervnu gumu obavezno proveravajte u kakvom je stanju. Kontrolišite redovno pritisak i dubinu šare.
STAROST GUME
Nemojte zaboraviti da gume ne smeju biti starije od 6 godina! Pogledajte povremeno oznaku DOT na vašoj gumi.
VENTILI
Povremeno kontrolišite ventile jer ako oni ispuštaju vazduh, pritisak u gumama neće biti propisan. Obavezno stavite nove ventile kada menjate gume.